torsdag 21 augusti 2008

Hell hour i kvadrat

Alla som har barn vet förmodligen att hell hour syftar på den sista timmen på eftermiddagen efter dagishämtning innan middagen är klar, i vår familj infaller den ungefär 16.30-17.30 för att ha middagen överstökad kl 18 när Bolibompa börjar.

Med ett dagisbarn har jag helt klart upplevt fenomenet. Med ett dagisbarn och en ammande bebis blev det lite trixigare, men fortfarande hanterbart genom förebyggande amning och olika former av blodsockerhöjande förrätter till dagisbarnet i form av morotsstavar, gurkstavar och tomatklyftor och/eller delaktighet i själva matlagningsaktiviteten. Men nu, när bebis också ska äta mat, men burkmat och inte samma mat som oss, är det betydligt knepigare! För bebis vill ha mat 16.50, absolut senast 17.00. Vanligast just nu är att jag står och lagar mat samtidigt som jag matar bebisen (som alltså får sitter i barnstolen vid spisen), dukar bordet och försöker hålla en hungrig och gnällig treåring i schack med diverse grönsaksmutor. Att kombinera dessa aktiviteter ställer lite krav på simultankapaciteten, speciellt eftersom hungrig bebis kräver matning i ett rasande tempo utan avbrott.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hell hour var verkligen ett passande uttryck! Hade inte hört det förut, men det är ju klockrent.

Jag skrattar högt när jag läser din beskrivning av bebispyssel och hungrig storasyster :-)

Ha det gott och kämpa på!
/kotten

Jessan sa...

igelkotten: ... hur sjutton funkar det med tre då? Vågar inte ens tänka på det...