torsdag 2 oktober 2008

Så mycket att göra, så lite tid

Jag tror att jag lider av lite höststress kombinerat med snart är mammaledigheten slut-stress! Det känns som att dagarna rinner mellan mina fingrar och jag hinner ingenting vettigt, samtidigt som jag ibland önskar att jag inte hade så mycket grejor inplanerade på dagarna under veckorna. Dessutom har vi just bestämt oss för att ta tag i ett typiskt höstprojekt; att renovera två av våra rum (de enda vi inte gjort något åt sedan vi flyttade in för snart tre år sedan). I kölvattnet av det beslutet kommer en massa saker som måste göras i form av att stuva om möblemanget, gå igenom garderober och byråer och självklart att planera de nya rummen. Rummet som är gästrum idag ska tjejerna dela på och rummet som stora tjejen har idag ska bli gästrum med lekrumspotential.

Sen händer det en massa annat också; jag har just slutat amma, vi har flyttat ut lilltjejen ur sovrummet och in i stora tjejens rum för att testa hur det funkar att ha dem sovandes i samma rum, lillan har börjat krypa vilket ger upphov till en helt ny typ av syskonkonflikt, vi har sålt vagnar, dammsugare, ståbrädor, etc på Blocket till den grad att det känns som att vi startat diversebutik här hemma med dygnetruntöppet. Ja, sen har min andra blogg blivit nominerad till bästa skönhetsblogg i Veckorevyn Blog Awards 2008, vilket också gett mig lite att fundera över.

Det är kanske dags att locka fram projektledaren i mig för att försöka styra upp vår tillvaro, men på ett sätt skulle jag gärna strunta i det och istället grotta ner mig i lattemammaträsket (rent symboliskt, jag dricker inte latte) och bara blunda för allt som borde göras och planeras.

För att komma en bit på väg gör jag en liten lista över vad jag (vi) borde:
  • Välja färg till väggarna i rummen som ska renoveras (väntar samtal från våra hantverkare som snart står i startgroparna).
  • Gå igenom en massa bråte som jag sorterat ut ur våra byråer och ta beslut om vad som ska sparas, stuvas undan på vinden respektive kastas. Här snackar vi en salig blandning av dukar som aldrig används, en herrans massa sladdar, småtavlor och old stuff som svensk-franska ordböcker från gymnasietiden och foton från greklandsresan jag gjorde med min f.d. för 12 år sedan för att nämna några exempel.
  • Fixa en massa smått, t ex laga en spotlight som pajat (nä, inte bara byta lampan alltså), sätta upp trappgrindar nu när lilltjejen kryper, smörja en garderobsdörr som gnisslar så att hela huset skakar, olja våra ekskivor samt köksbordet.
  • Bestämma kläder, hår och makeup till blog awards-galan.
  • Klippa ner överblommade och vissna växter i trädgården.
  • Kitta och måla fönstren.
  • Köpa pressenning till utemöblerna så att de kan få skydd den här vintern (de har redan stått ute två vintrar och ser ut därefter, men bättre sent än aldrig tänker jag ändå!?).

Usch vad trist det låter alltihopa. Hur göra för att motivera sig att börja nånstans?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad befriande att höra att fler än jag har en massa tråkiga måsten som ligger runt hörnet. I princip alla saker på din lista kan jag själv bocka av. Men man hinner ju ingenting, och orkar ännu mindre!

När är din glamorösa bloggfest förrästen?

Jessan sa...

igelkotten: åh, det känns ju skönt att höra i alla fall. Jag blir knäpp på känslan av att trampa vatten; jag hinner liksom ingenting!

Glamfesten går av stapeln i mitten av nästa vecka!!