lördag 24 maj 2008

På besök i verkligheten

Igår tog jag med mig bebisen och åkte på heldagskonferens med jobbet. Det var med blandade känslor jag åkte, dels funderade jag ju såklart på hur det skulle gå med lilltjejen - skulle hon visa sig från sin bästa sida och vara nöjd och glad så att jag kunde vara med, eller skulle hon bli klängig, orolig och gnällig av alla nya ansikten? Min andra fundering rörde det där med att komma in på jobbet när man är mitt uppe i ledigheten. Jag känner att jag just nu, mitt i min föräldraledighet, har ganska stor distans till jobbet. När det närmar sig att gå tillbaka kommer jag ju successivt att börja tänka mer och mer på jobbet igen, men när man gör ett inhopp såhär mitt i blir det lite speciellt. Dessutom är man ju lite mer isolerad när man är mammaledig - även om jag träffar folk så är det ett mindre antal människor jag umgås med på veckobasis. Nu träffade jag alla (ca 70) kollegor på ett bräde med en gång och alla ville komma och hälsa, fråga hur det är och titta på bebisen. Till slut kände jag mig helt snurrig och visste knappt vilka jag hälsat på eller i vilken famn lilltjejen fanns.

Hur som helst var bebisen på ett strålande humör och nöjd hela dagen; antingen sov hon gott i vagnen eller låg i den och vilade och lekte med figurerna som hänger i sufletten, eller så var hon uppe och på ett strålande humör, hos mig eller hos någon av mina barnkära kollegor.

Det var dessutom väldigt intressant och roligt att komma in såhär efter ungefär fyra månaders ledighet och få vara med och diskutera hur vi ska utveckla företagets erbjudanden och strategier, våra metoder och hur vi ska hantera en eventuellt förestående lågkonjunktur. Det kändes väldidgt skönt att uppleva att jag, som varit i amningsdimmorna i fyra månader, kunde komma och bidra till diskussionerna som om jag aldrig varit borta. Bra för självförtroendet, och för att kicka igång ett hittills obefintligt sug efter att börja jobba igen. Det är nog lika nyttigt med en reality check mitt i föräldraledigheten som det är med en föräldraledighet mitt i karriären.

... ett extra plus med att åka dit var dessutom att jag fick tillbaka min lagade laptop... Nu kan jag med andra ord surfa lite mer rörligt hemma igen - skönt!

Inga kommentarer: