måndag 26 maj 2008

Vattkoppor och familjemys

Storasyster har fått vattkoppor så nu har jag båda tjejerna hemma några dagar. Just nu har vi en ganska bra period med storasyster tycker jag, hon är inte särskilt trotsig och har blivit lite mer mammig (hon har varit extremt pappig väldigt länge). Idag hade vi en ganska lugn och mysig morgon hemma, sedan gick vi ut och lekte - hon cyklade och jag rullade vagn bort till gungorna och sedan vidare till en av de stora rutschkanorna i vårt område. Hon var sprudlande glad och klättrade, tjoade och svischade ner för rutschkanan. Man blir ju alldeles varm i hjärtat när man ser sitt barn på så bra humör!

Dagen fortsatte med fika på altanen, en mysig lunchstund där hon, som oftast strular med maten, åt med god aptit. På eftermiddagen hade vi 4-månaderskontroll för lilla tjejen så då fick pappa komma hem tidigt eftersom storasyster inte kan följa med till BVC när hon har vattkoppor. Efter kontrollen (allt var bra) fick vi hembesök av distriktssköterskan som fixade recept på Tavegyl för stora tjejen att ta till natten för att lindra klådan. Innan middagen gick vi allihopa till en stor parklek i närheten där hon fick leka av sig lite till. När vi kom hem hade vi en mysig middag alla fyra, där lilla tjejen hade grötpremiär vilket såklart var extra roligt för oss allihopa. Hon var väl inte odelat positiv till det där ljumna och kletiga som jag försökte få henne att äta, men några små skedar lyckades jag få i henne i alla fall.

Nu sover båda barnen gott och jag hoppas att stora tjejen slipper besväras av klådan inatt så att hon sover hela natten - både för hennes och vår skull.

Det känns härligt att såhär på kvällen se tillbaka på en mysig dag, utan bråk, konflikter och trotsutbrott. Oftast uppmärksammar man ju de jobbiga saker som händer, men låter allt annat bara passera förbi, det är väl bra synd!?

Inga kommentarer: