söndag 17 augusti 2008

Vill ha...

Jag håller på och läser Jesper Juuls bok Ditt kompetenta barn. Eller håller på och läser kanske är fel sätt att uttrycka sig på, den ligger på sängbordet sedan 1½ år tillbaka och i perioder läser jag väl valda avsnitt utifrån vad vi är i för situation. Hur som helst skriver han bra och har en, vad jag tycker, vettig inställning till barn, "uppfostran", trots, etc.

Måste nog ta och köpa lite fler böcker av honom tror jag, det finns några att välja på!

En annan bok jag vill ha är Trotsboken av Malin Alfvén och Kristina Hofsten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att Jesper Juul är jättebra, äntligen någon som ser att barn faktiskt är människor som också har integritet och känslor som man som vuxen verkligen måste respektera! Kan varmt rekommendera alla hans böcker. Sedan är det ju som med allt, att man får sålla lite.

Jessan sa...

Hans filosofi känns verkligen så vettig, men som du säger, man får ju läsa allt med ett kritiskt öga ändå och fundera på hur man själv kan tillämpa det.