tisdag 16 september 2008

Att sluta amma

Här har vi provat och tränat för att få bebisen att ta välling så att hon ska sova längre på natten och att inte jag ska vara helt oumbärlig vid nattningen. Vi började när hon var ungefär sex månader men hon har inte velat ta vällingen, oavsett vällingsort, flaska eller napp/pip. Men nu, efter 1½ månads träget trugande har hon plötsligt bestämt sig för att välling är mumma. Och under den här tiden har vi ju börjat gå över till mer och mer riktig mat och riktiga mellanmål. Så nu när hon tar välling inser jag att jag knappt inte ammar någonting längre, och det känns jättekonstigt! Inte konstigt egentligen, men det kom bara så plötsligt! Egentligen tycker jag att det är ganska lagom att sluta amma nu (kanske egoistiskt, men då vet jag att jag utan problem kan följa med på en konferensresa med jobbet om drygt en månad...) men jag blir lite överrumplad att det går så fort nu! Jag gissar att om jag inte medvetet försöker amma istället för att t ex ge mellanmål kommer jag att ha slutat amma inom en vecka. Hum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj...jo, det kan ju gå jättefort att sluta, om man nu vill. Jag hade mkt problem under amningen med lillkillen som tex såriga bröstvårtor, mjölkstogning x flera. Så jag slutade otroligt tidigt men det gick fortare än jag trodde det skulle gå.

Jessan sa...

Mia: ja, jag har för mig att jag blev lika överrumplad med första barnet; att konsekvensen av att de äter mer vanlig mat liksom är att de ammar mindre...