lördag 26 april 2008

Husmoderligt värre

Vi ska ha vänner på besök i eftermiddag så jag bakar blåbärsmuffins. Det låter ju inte så himla speciellt, men dessa är bara sååå goda. Varje gång jag gör dem lovar jag mig själv att göra dem oftare, men jag är liksom inte en sån som bakar. Hur som helst tänkte jag bjussa på receptet :-) Tyvärr kan jag inte ta någon cred alls för dem, utan receptet kommer från "Muffins och smoothies" av Cheryl Lindblad (som startade Muffin Co).

Receptet är lagom till en muffinsplåt med plats för 12 muffins.

4 1/2 dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker
1/2 tsk salt
3 tsk bakpulver
1 ägg
2 1/2 dl mjölk
125 g smält smör
125 g färska blåbär (frysta går alldeles utmärkt också) + 1/4 dl vetemjöl
  • Blanda bären med 1/4 dl vetemjöl, ställ åt sidan.
  • Smält smöret, låt det svalna.
  • Blanda de övriga torra ingredienserna i en stor skål.
  • Vispa upp ägget, blanda i mjölken och smöret.
  • Gör en fördjupning i de torra ingredienserna, häll i äggblandningen.
  • Blanda i bären och rör försiktigt. Nyckeln är att inte röra för mycket, ingredienserna ska bara precis blandas med varandra.
  • Fördela smeten i muffinsplåten nästan upp till kanten.
  • Grädda 25-30 minuter i 180 grader. Tips: tryck lite lätt med fingret på ovansidan för att känna om de är klara; de ska kännas fasta men absolut inte hårda.

Inga kommentarer: